Barokowe konstelacje #1 / Händel / Mesjasz
Wykonawcy:
- Dorota Szczepańska – sopran
- Joanna Motulewicz – mezzosopran
- Zbigniew Malak - tenor
- Mariusz Godlewski – baryton
- Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku
- Violetta Bielecka - Kierownik chóru
- Toruńska Orkiestra Symfoniczna
- Adam Banaszak – dyrygent
W programie:
- G. F. Händel - Mesjasz HWV 56
Koncert odbywa się z okazji Roku Ludzi Nauki z Kujaw i Pomorza oraz Roku Wilhelminy Iwanowskiej oraz z okazji 340. rocznicy urodzin G. F. Händla.
Czy zastanawialiście się kiedyś, co łączy muzykę poważną i gwiazdy?
Uczeni i artyści epoki baroku dostrzegali wiele powiązań. W tamtym czasie wciąż żywa była wywodząca się ze starożytności koncepcja „muzyki sfer”, według której ruchy ciał niebieskich tworzą muzykę odzwierciedlającą boski porządek wszechświata. Johannes Kepler, jeden z czołowych astronomów epoki, pisał o harmonii wszechświata w kontekście muzycznym, co rezonowało z dziełami takich twórców, jak Bach, Händel i Vivaldi, którzy w swoich kompozycjach ukazywali słuchaczom boski porządek.
Rok 2025 ogłoszono rokiem wybitnej, związanej z Toruniem astronomki Wilhelminy Iwanowskiej. By uczcić pamięć uczonej, Toruńska Orkiestra Symfoniczna przybliży melomanom dawne spojrzenie na muzykę i astronomię w nowym cyklu „Barokowe konstelacje”.
Pierwszy koncert odbędzie się w kościele pw. Ducha Świętego. W przestrzeni późnobarokowej świątyni zabrzmi najbardziej rozpoznawalne dzieło Georga Friedricha Händla – Mesjasz. Skomponowane w 1741 roku oratorium powstało zaledwie w kilka tygodni. Składa się z trzech części – proroctwa nadejścia Chrystusa, opisu jego życia, śmierci oraz zmartwychwstania i zapowiedzi zbawienia ludzkości. Najbardziej popularnym fragmentem utworu jest wieńczący drugą cześć chór Hallelujah, cechujący się potężnym brzmieniem i charakterystycznym motywem muzycznym.
Już podczas próby generalnej w Dublinie okrzyknięto Mesjasza arcydziełem. Pełne rozmachu i majestatu dzieło do dziś jest uznawane za symbol barokowej muzyki sakralnej. Ciągła sława oratorium niewątpliwie ucieszyłaby Händla, który poprzez swoją twórczość oddawał cześć boskiemu porządkowi, porównywanemu do porządku kosmosu.
Libretto przygotowane przez Charlesa Jennensa składa się z tekstów zaczerpniętych z Biblii Króla Jakuba i Modlitewnika Powszechnego. 11 kwietnia wykonają je soliści: Dorota Szczepańska, Joanna Motulewicz, Zbigniew Malak i Mariusz Godlewski.
Dla sopranistki Doroty Szczepańskiej nie będzie to pierwsze spotkanie z muzyką Händla. Wcześniej wystąpiła m.in. w operach Semele, Giulio Cesare i Acis and Galatea. Ponadto jest współtwórczynią minialbumu Händel Shorts, składającego się z fragmentów pięciu arii operowych.
Mezzosopranistka Joanna Motulewicz zadebiutowała w sezonie 2024/2025 na deskach Opery Kameralnej w Warszawie partią Kornelii w Giulio Cesare. Od 2012 roku jest solistką Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej La Tempesta, z którym regularnie występuje w Polsce i Europie.
Tenor Zbigniew Malak jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Występował m.in. na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawskiej Opery Kameralnej, Polskiej Opery Królewskiej, Opery Praskiej i Schlosstheater Rheinsberg.
Barytonista Mariusz Godlewski rozwijał swoje umiejętności śpiewu solowego w Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu, tamtejszej Akademii Muzycznej oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, a także na licznych kursach mistrzowskich. Jest laureatem wielu konkursów krajowych i zagranicznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Franciszki Platówny we Wrocławiu, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina na Słowacji i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hariclea Darcleè w Rumunii.
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej - Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku powstał z inicjatywy prof. V. Bieleckiej i M. Nałęcz-Niesiołowskiego w marcu 2006 r. Trzon stanowią artyści śpiewający przez wiele lat w Białostockim Chórze Kameralnym „Cantica Cantamus”, prowadzonym przez obecnego dyrygenta i kierownika artystycznego chóru – prof. V. Bielecką. Obecnie chór ma zaszczyt współpracować z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina w Warszawie, uczestnicząc w kolejnych edycjach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i Jego Europa”.
Chór prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą (odwiedził takie państwa jak: Belgia, Białoruś, Francja, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Rumunia, Ukraina, Włochy). Występuje w prestiżowych salach koncertowych oraz jest zapraszany do udziału w renomowanych festiwalach.
Repertuar zespołu obejmuje programy muzyki chóralnej a cappella, oratoryjne, operowe, operetkowe, musicalowe oraz największe dzieła muzyki sakralnej, wykonywane we współpracy z wybitnymi polskimi i zagranicznymi zespołami, m.in.: Europą Galante, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Sinfonią Varsovią, Sinfonią Iuventus, orkiestrami Filharmonii Poznańskiej, Podkarpackiej, Łódzkiej i in.